Heb jij al een account aangemaakt op Pinterest maar weet je niet hoe je nu verder moet? Begin met het maken van verschillenden borden. In dit artikel leg ik uit hoe je borden aanmaakt en deze optimaliseert door middel van SEO.

Je kunt je pins allemaal op één plek bewaren maar je account wordt veel overzichtelijker als je verschillende borden aanmaakt. Aangeraden wordt om 10-15 relevante borden aan te maken om je pins te bewaren. Uiteraard mogen er dat meer zijn maar zorg er wel voor dat ze bij je bedrijf passen.

Hoe maak je borden aan op Pinterest?

Een bord aanmaken op Pinterest kan op twee manieren:

  1. een bord aanmaken vanuit je profiel
  2. een bord maken bij het bewaren van een pin

Een bord aanmaken vanuit je profiel doe je door rechtsboven op je profielfoto te klikken, vervolgens op de knop bewaard en dan op het +-teken aan de rechterkant. Hier kies je de optie bord en vervolgens verschijnt er een popup-scherm waar je de naam en eventueel de looptijd van het bord in kunt vullen. Ook kun je hier aangeven of je het bord wilt verbergen of niet. Als je verbergen aan zet dan zie jij alleen dit bord, je volgers zien dit bord niet. Klik op maken en je bord is aangemaakt.

Een bord aanmaken bij het bewaren van een pin doe je door je muis te bewegen over de afbeelding die je wilt bewaren. Pinterest zal nu een bord voorstellen om de pin op te bewaren. Klik op het voorgestelde bord en vervolgens onderaan op bord maken. Er verschijnt een popup-scherm waar je de naam en eventueel de looptijd van het bord in kunt vullen. Ook kun je hier aangeven of je het bord wilt verbergen of niet. Als je verbergen aan zet dan zie jij alleen dit bord, je volgers zien dit bord niet. Klik op maken en je bord is aangemaakt.

Geef je bord een naam waarop gebruikers zoeken. Verkoop je bijvoorbeeld trouwjurken dan kun je dit ingeven in het zoekveld. Als je daar ‘trouwjurken’ intypt dan krijg je verschillende suggesties te zien. In dit geval zijn dat ‘trouwjurken strand’, ‘trouwjurken vintage’ en ‘trouwjurken winter’. Dit zijn allemaal mogelijke namen voor jouw borden. Verkoop je nog andere trouwgerelateerde artikelen voer deze dan in in het zoekveld en je ziet waar gebruikers op zoeken.

Optimaliseer de beschrijving van je borden

Nou je borden SEO-geoptimaliseerd zijn is het belangrijk om ze de juiste beschrijving mee te geven zodat Pinterest weet waar je borden over gaan. Bedenk hiervoor trefwoorden die met jouw borden en bedrijf te maken hebben. Misschien zijn er nog zoekwoorden die je niet in de titel van het bord hebt kunnen verwerken? In je bordbeschrijving kun je ook hashtags gebruiken. Overoptimaliseer niet en gebruik niet meer dan 3-5 hashtags.
Elke keer als je een nieuw bord aanmaakt komt Pinterest met een aantal suggesties die je zou kunnen pinnen op je nieuw aangemaakt bord. Dit zijn pins die goed scoren én die overeenkomen met jouw bord. Pin 5-10 van deze pins die overeenkomen met jouw bord. Je vraagt je nou misschien af waarom je pins van concurrenten moet gaan pinnen. Pinterest ziet aan de hand van deze populaire pins waar jouw bord over gaat. Je doet dit dus om je relevantie aan te tonen. Hiermee wil je geassocieerd worden. Door dit te doen zul je sneller groeien op Pinterest.

Kun je wel wat hulp gebruiken met het opzetten en/of bijhouden van jouw Pinterest-account? Ik kan je daarbij helpen. Klik hier voor de diensten die ik aanbied.

Hoe maak je borden aan op Pinterest en optimaliseer je ze voor SEO?

Hoe maak je borden aan en optimaliseer je ze voor Pinterest SEO?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *