Voor meer verkeer naar jouw website is meer nodig dan alleen en gepinde afbeelding op Pinterest. Je wilt tenslotte dat jouw pins gezien worden en, nog belangrijker, dat er doorgeklikt wordt naar jouw website. Hoe je dat voor elkaar krijgt ga ik je in dit blog vertellen.

Waarom Pinterest?

Pinterest wordt gebruikt als visuele zoekmachine. Gebruikers scrollen door de afbeeldingen (pins) om te vinden waar ze naar op zoek zijn. In de zoekfunctie kan de gebruiker zijn of haar interesse ingeven waarna Pinterest een aantal suggesties laat zien. Ook laat Pinterest afbeeldingen zien op basis van de pins die eerder opgeslagen of aangeklikt zijn.

Pinterest heeft miljoenen gebruikers die elke dag op zoek zijn naar wat jij aanbiedt. Daarom is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Pinterest is dan ook dé tool om meer bezoekers naar jouw website te trekken.

Hoe zorg je ervoor dat jouw pins opvallen tussen de rest?

Één keer een afbeelding pinnen is echt niet genoeg. Je pin moet meerdere keren gepind worden voor maximale zichtbaarheid. Ja maar, hoe dan? Dat ga ik je in dit blog haarfijn uitleggen. Ik ga je de 4 stappen noemen die ikzelf gebruik om de websitebezoekers op mijn reisblog te vergoten. Ik gebruik deze strategie ongeveer een jaar en inmiddels komt 80% van het verkeer naar mijn website via Pinterest.

Wil jij het verkeer naar jouw website ook zien groeien? Check dan mijn tips!

Tip 1: pin rechtstreeks vanaf je website/blog

Je kunt op meerder manieren pinnen op Pinterest maar de beste manier is om een afbeelding direct vanaf je website te pinnen.

De optimale afmetingen voor een pin zijn 1000×1500 pixels (ratio 2:3). Ik gebruik Canva om mijn pinafbeeldingen te maken. De gratis versie biedt voldoende mogelijkheden. Je kunt je pinafbeelding ook vanuit Canva pinnen maar dat raad ik je niet aan. Download de afbeelding, sla ‘m op, upload ‘m naar je website en pin.

Als je je afbeelding upload vergeet dan niet om ‘m een omschrijving mee te geven met de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden zijn woorden waarop jij gevonden wil worden. Bij het pinnen neemt Pinterest deze beschrijving over.

Pin de afbeelding altijd eerst op het meest relevante bord. Kies een eigen bord en geen groepsbord. Zorg ervoor dat er in de beschrijving van dit bord ook de juiste zoekwoorden staan.

Wil je weten hoe je borden kunt maken en optimaliseren voor Pinterest SEO? Dit artikel leidt je er stap voor stap doorheen.

Als je je pin gepind hebt is het zaak deze te controleren op Pinterest. Kloppen de titel en de beschrijving? Als dat niet zo is kun je op het potloodje klikken om je pin te bewerken.

Pinterest laat je pin als eerste zien aan je volgers. Om ervoor te zorgen dat je volgers (en andere gebruikers) telkens iets nieuws zien is het zaak regelmatig een nieuwe afbeelding te pinnen. Maak daarom meerdere pinafbeeldingen die naar je blog of website leiden.

Tip 2: deel je pin op social media

Nu je pin op Pinterest staat wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen ‘m zien. Deel je pin daarom op al je social mediakanalen. Zoek op Facebook naar relevante groepen waarin jij je pin kunt delen. Ook zijn er op Facebook groepen met draadjes waarin je elkaars pin repind. Dit is natuurlijk een goeie boost voor jouw pin. Ga dus op zoek naar zulk soort groepen in jouw niche.

Als je aan 3 van die draadjes meedoet wordt je pin al gauw 10-15 keer gerepind waardoor Pinterest jouw pin waardevol acht waardoor je pin vaker getoond zal worden aan andere gebruikers. En dat is wat we willen natuurlijk.

Tip 3: Repin, repin, repin

Repinnen van je afbeelding is belangrijk om onder de aandacht van je doelgroep te blijven. Repin je pin daarom om relevante (groeps)borden. Maar niet meer dan 10, dat ziet Pinterest als spammen. Pin ook echt alleen maar op relevante borden, anders raakt Pinterest in de war. Liever 8 relevante borden dan 10 borden waarvan er 2 totaal niks met je pin te maken hebben.

Je kunt je pins handmatig repinnen, wat heel veel werk is, of hiervoor een planner gebruiken. De enige planner die goedgekeurd is door Pinterest in Tailwind. Pins plannen met Tailwind is super makkelijk: je kiest je relevante borden en de momenten waarop er gepind moet worden. Hiervoor is de ‘interval’-knop handig. Laat ongeveer 5 dagen tussen 2 pinmomenten inzitten, dat vindt Pinterest fijn.

Heb je teveel borden aangeklikt? Heb je deze afbeelding al vaker gebruikt? Dan krijg je van Tailwind een waarschuwing en tips om het beter te doen. Ideaal voor beginnende gebruikers.

Zelf pin ik dagelijks 20-30 pins. Als je pas begint zul je zoveel pins niet hebben. Pin daarom ook content van anderen. Dat doe ik ook nog steeds. Hou hiervoor een verhouding aan van 20% eigen pins en 80% van andere gebruikers. Later kun je opschuiven richting 30%-70% of zelfs fifty fifty.

Ik plan deze pins zo dat er gedurende de hele dag op verschillende tijdstippen gepind wordt in plaats van allemaal achter elkaar in een tijdsbestek van een half uur. Zo blijf je regelmatig actief, ook als je iets anders aan het doen bent.

Wil je Tailwind zelf proberen? De eerste maand is gratis. Daarna krijg je $15 korting op de jaarprijs van $120 via deze link.

Wil je liever handmatig pinnen? Gebruik dan excel of Trello om bij te houden wanneer je wat gepind hebt.

Tip 4: oudere pins repinnen

Het algoritme van Pinterest vindt het leuk als jij meerdere keren per dag actief bent. Dus ook buiten je geplande pins om. Je kunt pins uit groepen gaan repinnen maar ook, heel belangrijk, je eigen oude pins moeten gerepind worden. Een handige tool hiervoor is het belletje rechtsboven in beeld. Dit os de knop waaronder je alle meldingen kunt vinden.

Hier zie je wie jou is gaan volgen, de reacties op je pins en wie ze bewaard heeft. Zoek hier naar pins die ouder zijn dan 2 weken. Dit zijn namelijk de pins die niet meer in je (Tailwind-)schema zitten. Zij zijn dus klaar om opnieuw gepind te gaan worden. Elke pin die je op deze manier repint maakt een nieuwe url aan. Pinterest wil niet dat we onze eigen pins repinnen maar heeft er geen problemen mee als je je eigen pins vanaf het bord van een ander repint.

Check wel even of de pin echt van jou is of niet. Dit doe je door onderaan te kijken welk account daar staat. Check ook meteen of het bord waar je pin op staat wel relevant is, anders heeft repinnen niet zoveel zin.

Ben jij er klaar voor om meer verkeer naar je website te trekken via Pinterest?

Ik sta nog steeds versteld hoeveel websitebezoekers mij deze strategie opgeleverd heeft! Mocht je gaandeweg tegen vragen of onduidelijkheden aanlopen stuur me dan gerust een berichtje. Veel plezier met pinnen!

4 tips voor meer verkeer naar jouw website via Pinterest | Laat jouw bedrijf groeien met Pinterest marketing

Dit artikel bevat affiliatelinks. Dat houdt in dat ik een kleine commissie krijg als jij via zo’n link iets koopt. Zonder extra kosten voor jou.

4 tips voor meer verkeer naar je website via Pinterest

4 gedachten over “4 tips voor meer verkeer naar je website via Pinterest

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *